cahaya yang menghiasi

cahaya yang menghiasi

Monday, February 28, 2011

manusia oh manusia..

Wahai manusia, Kami mencipta kamu lelaki dan perempuan, dan membuat kamu berbangsa-bangsa, dan bersuku-suku, supaya kamu mengenali satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa antara kamu. Sesungguhnya Allah Mengetahui, Menyedari (49:13)



assalammualaikum..emm..post ni aku wat atas rasa kekesalan aku pd sikap sstgh manusia..mmg diakui..Allah jadikan manusia ni berbeza..cam peribahasa 2.."rambut sama itam, ati len2.."..(relevan ke lg peribhasa 2?? coz skrg rmbut dah de yag perang, hijau, purple, bla bla bla)..ok abaikan repekan 2..jom pergi ke point sbnr..ada yg kurus..ada yg gemuk, ada yg tggi, ada yg rendah, ada yg itam, ade yg putih..okay..2 dr segi fizikal..kalo dr segi dlmn lak ade yg baik ati, ada PENDENDAM, ada yg PURA-PURA BAIK, ada yang peramah n mcm2 lagila..mcm2 peel kan?? 2la variasi namanya..tp satu perkara je utk nak jadikan kita ni boleh hidup dlm dnia ni aman damai..agak2 pe dia??

PERSEFAHAMAN..iaitu..cube ltk diri kita kat tmpt sesorg 2..dgn cara 2 kita dpt tolerant n mmhmi org len..dgn cara 2 kita xkan jd manusia yg pntingkan dr sendiri tanpa fikirkan org lain..dan dengan cara 2 gak kita belajar utk memahami org len...tul x??

kita kena ingat..kalo kita berpura2 baik dpn org, mgkin kita berjaya mmbwa watak 2..tapi Allah Maha Mengetahui segala isi hati hambaNya..di mata manusia mgkin kita "malaikat"..tapi di mata Allah kita x ubah mcm "syaitan" yang bertopengkan manusia..ingat tu!..

Allah x melihat rupa, kedudukan maupun pangkat sesorg..tapi yang Allah lihat ialah hatinya..jika bersih, maka baiklah org 2..x perlu pura2..dan..semua org x terlepas dr melakukan kesilapan..itu fitrah..mcm lagu Rossa..

aku bukan nabi yang bisa sempurna..ku tak luput dari dosa..
hehehe...pokok pangkal..belajar dr kesilapan..itu "pelajaran hidup" namanya..

kita x layak menghukum org lain..biar Allah sahaja yang menentukan..serah segalanya pada Dia kerana Dia Maha Adil..jika kita teraniaya..berdoa..mohon pada Dia..x perlu bls dndam..itu bukan kerja kita!

p/s:- manusia mmgla x smpurna..tp 2 bkn alasan utk kita x perbaiki dr sndr dr smsa ke smsa..renung2kan..

No comments:

peMiLik..(zai..)

peMiLik..(zai..)

me..yippie

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

2nd nephew

2nd nephew
mohamad irfan naufal fahreen

PeRmAta AtI..

PeRmAta AtI..