cahaya yang menghiasi

cahaya yang menghiasi

Wednesday, March 2, 2011

andai itu takdirNya...

assalammualaikum...

Tak dinafikan..hati selalu terdetik setiap kali lihat mereka bahagia..fitrah..aku juga ingin begitu..kebahagiaan dari sudut itu..lalu dengan akal yang cetek,hati yang tiada panduan, aku juge terjebak dengan "cinta remaja"..cinta yang ku anggap sudah hakiki yang akan ku bawa smpi syurga..halwa telinga ku mulai saat itu ialah lagu-lagu cinta yang mengasyikkan..yang membuai perasaan..sudah jarang lagi lagu2 yang menyubur iman..emm..terleka..solatku juge sudah tidak lagi sekhusyuk dl bila hatiku sering ada "dia"..itulah penangan cinta..

hari demi hari berlalu..aku makin "bahagia" mengikut firasatku..hari-hari aku sering dihiasi oleh "dia"..aku ketawa, aku tersenyum, hati berbunga, wajah ceria..kata hatiku berkata ya..mungkin inilah dia kebahagiaan sebenar yang aku cari selama ini..aku telah jumpa!

berbalas sms, berpesan untuk sama2 tidak leka dlm meraih cinta Ilahi..hatiku berkata lagi.."akulah pemilik rusuknya"..aku mengandai sendiri tanpa minta petunjukNya..hatiku seolah2 telah yakin..kami akan disatukan..setiap hari aku berdoa..moga aku menjadi suri hidupnya...sms lah "zikirku" kini..lagu2 cintalah "munajat hati"..

setahun berlalu..semuanya masih seperti di awal perkenalan..malah aku makin "bahagia"..novel2 cinta sudah menjadi "kitabku"..aku turut terbuai dlm kisah yang dinukilkan..hepi ending..seolah2 cerita dongengan cinderella, snow white dll..emm..betapa tak matangnya hati..dlm fikiran, aku juge cube mencorakkan kisah aku dan dia seperti apa yang aku idamkan..berharap angan-angan jadi kenyataan..

saat hati makin lalai dengan cinta manusia, syaitan mula menapak di hati..bisikan-bisikan dan anganan2 yang indah selalu terbit hingga hatiku sudah 99% hanya dikuasai oleh cinta manusia..walaupun solat dan al-quran masih aku amalkan, tetapi bilamana hati ini dikuasai cinta selain Allah, ia seakan2 terkapai mencari semula nur..aku menjadi terlalu mengagungkan cinta manusia berbanding Allah..

saat indah tak kekal lama..bila bermacam-macam dugaan yang mendatang, manisnya "cinta" itu sudah tidak ada..yang ada hanya air mata, kesedihan dan kesepian..jujur..itulah yang aku rasa..aku mula suke termenung, suka menyendiri..aku putuskan untuk mengalah..walaupun dlm hati mahu terus bertahan..

aku jadi lupa..lupa bahawa jika bukan "dia" orgnya..biarpun 1001 cara yang aku gunakan..biarpun semua dugaan ku tempuh, Allah itu lebih bijak aturannya..manusia hanya mampu merancang..

kini..setelah kembali muhasabah diri..aku mula selami setiap hikmah tersembunyi..Allah itu Maha Mengetahui..aku mula kembali kepada realiti...andai itu takdir dariNya, aku terima segala ketentuan yang telah direncana..mungkin bahagia yang aku cari bukan di sini..tapi di sana..di akhirat yang kekal abadi...




p/s:- kita selalu menganggap cinta manusia itulah kebahagiaan sebenar..tanpa kita sedar cinta Ilahi yang perlu kita kejar..supaya bukan hanya di sini kita bahagia, malah di sana juga kita adalah golonganNya..

1 comment:

farah booboo said...

cinta Ilahi lah yang membawa kita kepada cinta manusia yang abadi... :)
be positive and stay strong kak zai! :)

peMiLik..(zai..)

peMiLik..(zai..)

me..yippie

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

2nd nephew

2nd nephew
mohamad irfan naufal fahreen

PeRmAta AtI..

PeRmAta AtI..