cahaya yang menghiasi

cahaya yang menghiasi

Monday, April 9, 2012

apa itu bahgia &membahagiakan..

assalammualaikum..alhamdulillah..hr ahad aku terisi dgn prog yg sgt2 bermanfaat..aku dpt muhasabah smula diri..di mana letaknya hati dan kemana mahu letakkan diri..prog Bahagia & Membahagiakan Keluarga with Prof Dr Muhayya

pengisian yg diberi buat aku tgk smula diri aku..cmne aku nak bahagia..adakah dgn ubah org2 sekeliling aku utk jd mcm pe yg aku nak ley wat aku bhgia..NO..the key to the answer is diri sndr..kita x mmpu ubah org len..kita hnya mmpu ubah dr sndr..so utk bhgia..ubah dr sndr..maafkan setiap kslhn org len..kuasa minda mampu ubah tingkahlaku..knp?? dgn cr kita berfikir,kita mmpu ubah siapa kita..cthnya kalau kita fkr nak jd org yg sopan..so tgkhlaku yg terbentuk akan jd sopan..kalo diamalkan slm 21 hr akan jd habit kalo btrusan trus jd dr sndr..mmg mula2 cm blakon..tp kalo amalkan bnda yg bek..apa slhnya x??..hehe..byk sgt yg aku dpt..tp nak share kat cni sesi 8 jam 2 mgkin x mmpu..tp ada 1 key point yg pling penting yg aku dpt..

"MAAFKAN KESALAHAN ORG PD KITA SETIAP HR SEBELUM TIDUR..WE CAN SEE THE DIFFERENT..KITA AKAN BAHAGIA..I.ALLAH.."

p/s:-Untuk tenangkan hati ingat mati dan bertaubat. InsyaAllah segala peristiwa lama dan perkara menyakitkan hati akan hilang. Bila kita fokus pada cara mendapat husnul khatimah dan redha Allah perkara lama akan hilang. Salah satu sifat ego ialah cepat marah dan payah memaafkan kerana kita rasa diri kita besar dan kenapa orang harus buat sesuatu kepada kita. Cuba renung kesilapan kita pada orang dan perbaiki diri bukan ingat kesilapan orang pada kita. Kita hanya akan dapat apa kita telah buat. Jika orang sakitkan hati kita erti kita pernah sakitkan hati orang lain. Muhasabah diri selalu. Cuba audit apa emosi kita bila bangun tidur. Ia akan menentukan seluruh hari kita - Prof Dr Muhayya..




No comments:

peMiLik..(zai..)

peMiLik..(zai..)

me..yippie

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

Our NEw MeMbeR..(Aidil)

2nd nephew

2nd nephew
mohamad irfan naufal fahreen

PeRmAta AtI..

PeRmAta AtI..